Reklama
 
Blog | Petr Staníček

Remcající bestie

Německý říšský protektor Heydrich kdysi označil Čechy za „smějící se bestie“. Přesnější by ovšem bylo označit nás za bestie remcající, hudrající, nikdy s ničím nespokojené. Po uvedení převratných technických novinek je to vidět víc než kdy jindy. Jako třeba po včerejším představení revolučního mobilu firmy Apple.

Pozn.: aby bylo předem jasno, ač dobrovolně a ke své spokojenosti používám počítače Apple, nejsem rozhodně žádný fanatik, nadšenec a už vůbec ne „evangelizátor“. Nikomu nic nenutím, každému co jeho jest. A dokud nikdo naopak nenutí nic mně, je vše v pořádku. Tento příspěvek je o něčem jiném, snad to aspoň část čtenářů pochopí.

Když včera Apple představil svůj iPhone, byla to skutečně technická bomba. Telefon s jediným tlačítkem a velkou dotykovou obrazovkou s obrovským rozlišením ovládanou pouze prsty (a nikoli jen jedním), maximálně přehledné a jednoduché rozhraní, intuitivní ovládání, audio- a videopřehrávač, e-mail, unikátní plnohodnotný webový prohlížeč, Bluetooth, Wi-Fi připojení(!) atd. Několik let zcela utajené práce, na 200 patentů. Skutečně úctyhodný výrobek, který má potenciál posunout komunikaci i elektronický průmysl o pořádný kus dál, jako málokterá jiná novinka.

Však také už od včerejška o tomto – v mnohém opravdu revolučním – zařízení referují všechna přední světová média od CNN přes BBC až po tisíce blogů, potenciální uživatelé po celém světě jsou buďto bezmezně nadšeni nebo aspoň uznale přikyvují. Odborníci se předhánějí v rozborech i spekulacích, přičemž většinou nijak nešetří chválou (případné výhrady se týkají spíš naznačeného obchodního modelu, ne iPhonu samotného), uvedení silně zarezonovalo i na burzách – akcie Applu okamžitě stouply o téměř $10, naopak akcie ostatních výrobců mobilních telefonů viditelně (ale nijak tragicky) poklesly. Soudný člověk – ať se mu výrobky Apple líbí, nebo nikoli – nemůže popřít, že jde o zaznamenáníhodný fenomén, o výrobek vskutku převratný a o počin, který v příštích měsících a letech výrazně zahýbe trhem i trendy výrobců po celém světě.

Reklama

Ne tak čeští machři. I česká média obratem o iPhonu informovala, ovšem když jsem si dopoledne prošel komentáře u těchto článků (iDnes, Novinky, Aktuálně, o některých extrémních blozích ani nemluvě), začal jsem mít pocit, že se snad musí jednat o úplně jiný výrobek – podle všeho nějaký pozornosti nehodný zmetek tchajwanské provenience, který snad ani neměl spatřit světlo světa.

Vždyť to ani nemá UMTS! • Jen barevně blikající krabička, sice umí kulové, je hodně drahá… • Zásadně mi v tom chybí GPS chip… • Jako telefon pro zábavu nebo pro náctileté dítě mi za 600$ přijde poněkud drahý, jako telefon na práci poněkud nepoužitelný. • Ovládání … považuji spíše za mínus než za něco neskonale úžasného … výdrž baterie není nijak oslnivá a 2Mpix foťák už je taky v lecčems, o e-mailech a www prohlížeči ani nemluvím. • Prej novinka… benq udělala MDA lepší než tenhle americkej předraženej krám… • Jen 2 megapixely? No to se soudruzi moc nevytáhli… • …zcela bezvýznamný produkt. Smartphone bez hardwarové klávesnice, s
nestabilním operačním systémem nulté generace, bez dostupného software, to
není konkurence pro Symbian či Windows Mobile… • design s mizernou funkčností … bliká to a skáče
tam "pumlíč", ale nic to neumí. Navíc to bude drahé, bez 3G, bez video
hovorů, bez klávesnice. • Atd. atd.

A pro jistotu se místní odborníci hned pouštějí i do fundovaných ekonomických rozborů:

Jestli se Apple od naprostého krachu Ipodu nepoučil, je to jen další nekompatibilní a zbytečně drahá krabička… • Ipod byl totální krach, díky své nekompatibilitě…

(Pro méně znalé doplňuji, že přehrávače iPod jsou jedním z komerčně nejúspěšnějších produktů v historii, momentálně nejprodávanější a nejoceňovanější audio přehrávače na světě a Apple s nimi již získal přes 60 % světového trhu – a to přesto, že nepatří mezi ty nejlevnější.)

Zkrátka a dobře, všichni na světě jsou blbečkové, kteří tomu nerozumí a nechají sebou jenom zametat marketingovými řečičkami. Jenom My, Kteří Tomu Opravdu Rozumíme, víme, jaká je to hovadina, zmetek, aušus, krám, o který ani nestojí za to otřít si boty. A když to náhodou prorazí a prodá se toho 10 milionů kusů za pár měsíců, tak jen proto, že všichni ostatní jsou naivní pitomové, nechají se zblbnout jako stádo nesvéprávných ovcí a nechápou, co je opravdu dobré (přece to, co mám doma já).

Ne vážně, nikomu se rozhodně nemusí líbit všechno a chraň nás ruka Páně, aby musel být každý z iPhonu bezmezně nadšený. Ale s takovýmto davovým přemoudřelým a apriori negativistickým remcáním nad čímkoli jako u českých vohnoutů se jinde vážně nesetkáte – ať se jedná o sebelepší a sebepřínosnější novinku. Kdyby zítra dostali nějací vědci Nobelovu cenu za auto, které jezdí na dešťovou vodu a vyfukuje jen čistý, lehce ionizovaný kyslík, živě si dokážu představit ty české komentáře. Vždyť to má jen 120 koní… To rádio v tom nemá CD přehrávač, pch… Podívejte se na ty blatníky, s tím by jezdil jen naprostý tupec…

Někdy se skláním nad cizinci, kteří u nás pracují a s tím kverulantským rysem české povahy se musejí denodenně vypořádávat. Musí to být tvrdé a pro mnohého z nich nepochopitelné. Jenže vzbudit u Čechů všeobecné nadšení dokáže snad jen fotbal a hokej. (Teda u mně ne, tyhle přitroublé sporty nesleduju, nezajímají mě a vůbec nechápu, jak se na takové stupidní kraviny dokáže někdo dívat a ztrácet tím čas…)